25 توصيه خانگي براي کاهش مصرف انرژي


 

نويسنده:فرزانه فولادبند




 
اين روزها صرفه‌جويي در مصرف انرژي، اغلب با موضوع کاهش هزينه‌هاي مربوط به آنها توجيه مي‌شود اما واقعيت اين است که صرفه‌جويي در مصرف انرژي بيشتر از اين که هزينه‌هاي مربوط به پرداخت قبض‌هايمان را کاهش مي‌دهد، در حفظ محيط‌زيست موثر است و کمک مي‌کند تا فرزندان و نسل آينده‌مان در محيطي بهتر و سالم‎تر زندگي کنند. يکي از روش‌هاي مناسب براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي کاهش مصرف انرژي، روزانه در خانه‌هايمان است. موارد زير روش‌هاي ساده‌اي است که با به‌كار بردن آنها هنگام انجام کارهاي روزمره در خانه به راحتي مي‌توانيد در مصرف انرژي صرفه‌جويي کنيد.
1 شيرهايي را که چکه مي‌کنند و آب زيادي هدر مي‌دهند، در اولين فرصت تعمير يا تعويض کنيد.
2 هنگام مسواک زدن، شير آب را باز نگذاريد. شايد باور نکنيد اما با رعايت اين نکته ساده در طول يک هفته به مقدار زيادي در مصرف آب صرفه‌جويي خواهيد کرد.
3 حجم ماشين لباسشويي را به طور کامل پر و از حداقل دماي مناسب استفاده کنيد.
4 در صورت امکان به جاي استفاده از خشک‌کن، لباس‌ها را براي خشک شدن روي بند رخت و زير نور آفتاب آويزان کنيد.
5 هميشه از برنامه صرفه‌جويي در مصرف انرژي ماشين لباسشويي استفاده کنيد.
6 هنگام حمام کردن و دوش گرفتن در مصرف آب صرفه‎جويي کنيد. هنگامي که به بدن خود صابون مي‌زنيد، شير آب را ببنديد.
7 زمان حمام رفتن و دوش گرفتن را تا حد امكان کاهش دهيد. با کاهش مدت زمان دوش گرفتن از 10 دقيقه به 5 دقيقه، مي‌توانيد ميزان انرژي و آب مصرفي را به نصف کاهش دهيد.
8 يخچال را بيش از حد خنک نکنيد. براي پيشگيري از مسموميت‌هاي غذايي کافي است دماي يخچال را روي 5 درجه سانتي‌گراد و دماي فريزر را روي 18 درجه سانتي‌گراد زير صفر تنظيم کنيد.
9 يخچال و فريزر را به‌طور مرتب يخ‌زدايي کنيد.
10 قسمت پشت يخچال و فريزر را مرتب تميز كنيد و جاروبرقي بکشيد.
11 به جاي استفاده از آب گرم و ماکروفر براي يخ زدايي غذا، از يخچال استفاده کنيد.
12 براي طبخ و گرم کردن غذا روي اجاق گاز از ظرف‌هايي با اندازه مناسب استفاده کنيد. استفاده از قابلمه‌ها و ماهيتابه‌هاي بزرگ براي گرم کردن حجم کم غذا، موجب اتلاف انرژي مي‎شود.
13 بهترين روش براي گرم کردن آب، با مصرف انرژي کمتر استفاده از کتري يا ماکروفر است.
14 هنگام آشپزي به زمان دقيق پخت غذا توجه کنيد و غذا را بي‌دليل به مدت طولاني روي حرارت قرار ندهيد.
15 اگر فر براي مدت زمان بيش از چند دقيقه خالي است، آن را خاموش کنيد.
16 هنگام شستن ظرف‌ها در مصرف آب صرفه‌جويي کنيد. زماني که داريد ظرف‌ها را با ابر و اسفنج مرطوب و مايع ظرفشويي مي‌شوييد، لازم نيست شير آب باز باشد. ظرف‌ها را در ظرفشويي يا سينکي بشوييد که مسير خروج آب آن درپوش داشته باشد.
17 از ماشين ظرفشويي تنها در صورتي استفاده کنيد که حجم آن به‌طور کامل پر باشد.
18 ماشين ظرفشويي را روي دماي کمتر تنظيم کنيد. اين کار نتيجه‌اي يکسان و مطلوب همراه دارد.
19 از لامپ‌ها و چراغ‌هاي کم‌مصرف LED استفاده کنيد و هنگام بيرون رفتن از اتاق لامپ‌ها را خاموش کنيد. شايد قيمت اين لامپ‌ها بيشتر باشد اما با استفاده از آنها قدم موثري براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي برداشته‌ايد.
20 تلويزيون را مدت زمان طولاني روشن نگذاريد. زمان‌ پخش برنامه مورد علاقه‌تان را مشخص و تنها در همان زمان‌ها تلويزيون را روشن کنيد.
21 براي تهويه هوا، جريان هواي تازه در خانه و بيرون رفتن هواي آلوده، در طول روز چند بار پنجره‌ها را باز کنيد. با عبور جريان هواي تازه براي مدت زماني کوتاه، تهويه هوا به گونه‌اي مناسب انجام مي‌گيرد.
22 دماي خانه‎تان را بيش از حد گرم نکنيد و براي گرم شدن از لباس‌هاي گرم کمک بگيريد. دماي 20 درجه سانتي‌گراد براي داخل ساختمان و براي اتاق‌ها حتي کمتر از اين ميزان مناسب است.
23 وقتي در خانه نيستيد وسايل گرمازا را خاموش يا آنها را روي کمترين درجه تنظيم کنيد. براي زمان‌هايي که خانه نيستيد دماي 15 درجه سانتي‌گراد کافي است.
24 هنگامي که از شارژرها و وسيله‌هاي برقي استفاده نمي‌کنيد، دوشاخه آنها را از پريز برق بکشيد.
25 هنگام خريد وسايل خانگي به ميزان انرژي مورد استفاده و برچسب انرژي آنها توجه و انواع کم‌مصرف را انتخاب کنيد.

منبع:www.salamat.com